Skip to main content

چرا نباید موتور برق بنزینی خود را به موتور برق گازسوز تبدیل کنیم؟

موتورهای برق گازسوز به دلیل مزایایی مثل هزینه‌های سوخت کمتر، عملکرد پاک‌تر و طول عمر بیشتر، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند؛ طوریکه بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا موتور برق بنزینی را به موتور برق گاز سوز تبدیل کنند. اگر موتور برق بنزینی دارید، احتمالاً به فکر دوگانه سوز کردن موتور برق افتاده‌اید. برای تبدیل موتور برق بنزینی به گازی، کاربراتور نصب می‌شود تا احتراق در کاربراتور بنزینی انجام شود. اگر قصد تبدیل کردن موتور برق بنزینی به گازسوز را دارید، بهتر است دست نگه دارید. این کار از لحاظ علمی توصیه نمی‌شود و معایب زیادی دارد. در ادامه همراه گرین پاور باشید تا به بررسی معایب تبدیل موتور برق بنزینی به گازسوز بپردازیم و بهترین راه حل جایگزین را معرفی کنیم.

معایب تبدیل موتور برق بنزینی به گازسوز

به دلیل مناسب نبودن آلیاژ موتور برق بنزینی، خشک بودن سوخت گازی، مناسب نبودن کاربراتور، هزینه‌ها و ایمنی پایین تبدیل موتور برق بنزینی به گازسوز توصیه نمی‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از عوامل می‌پردازیم:

مناسب نبودن آلیاژ موتور برق بنزینی برای سوخت گازی

تبدیل موتورهای بنزینی به گازسوز نیازمند توجه به چندین عامل مهم فنی است که یکی از آن‌ها جنس و کیفیت آلیاژ مورد استفاده در قطعات موتور بنزینی است. گاز طبیعی و گاز مایع (LPG) در دمای بالاتری نسبت به بنزین دچار احتراق می‌شوند و این دمای بالای احتراق، می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد قطعات موتور شود. اگر آلیاژهای مورد استفاده در قطعات موتور بنزینی برای تحمل این دماها طراحی نشده باشند، ممکن است منجر به خرابی واشرها شده و آسیب جدی به دستگاه وارد شود. 

خشک بودن سوخت گازی

یکی دیگر از چالش‌های مهم در تبدیل موتورهای بنزینی به گازسوز، خشک بودن سوخت گاز است. برخلاف بنزین که دارای خاصیت روان‌کنندگی است، گاز طبیعی و گاز مایع به این صورت نیستند. خشک بودن سوخت گاز باعث خشک شدن فضای احتراق می‌شود و همین هم باعث سایش و خوردگی قطعات موتور برق شده و ممکن است آسیب‌های جدی به موتور برق وارد کند. دلیل این اتفاق می‌تواند به دلیل واکنش‌های شیمیایی مختلفی باشد که بین گاز و آلیاژهای موتور رخ می‌دهد. بنابراین آلیاژهایی که در موتور بنزینی استفاده می‌شوند، ممکن است مقاومت لازم در برابر سوخت گازی را نداشته باشند.

تبدیل موتور برق بنزینی به گازسوز
تبدیل موتور برق بنزینی به گازی

مناسب نبودن کاربراتور موتور برق بنزینی

کاربراتورهای موتورهای بنزینی به طور خاص برای ترکیب بنزین و هوا طراحی شده‌اند. این کاربراتورها به طور دقیق مقدار و نسبت سوخت و هوا را تنظیم می‌کنند تا احتراق به صورت بهینه و موثر در موتور رخ دهد. با این حال، وقتی صحبت از سوخت‌های گازی مانند گاز طبیعی یا گاز مایع (LPG) به میان می‌آید، مشکلات زیادی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مسئله متفاوت بودن کاربراتور است. کاربراتوری که برای سوخت بنزینی طراحی شده است مناسب سوخت گازی نیست. گاز به اندازه بنزین یک سوخت فشرده نیست و احتراق آن سخت‌تر است؛ در کاربراتورهای بنزینی این احتراق به همین دلیل خوب انجام نمی‌شود( گاز به دلیل کمتر فشرده بودن نیازمند جرقه شدیدتری نسبت به بنزین است) و باعث می‌شود که چیزی نزدیک به 40 درصد گاز، به صورت خام و منفجر نشده از اگزوز خارج شود و همین امر، توان موتور را بسیار کاهش می‌دهد. مثلا به جای 5 کیلووات برق، 2 کیلووات برق تولید می‌شود. 

ایمن نبودن

موتور برق بنزینی بر اساس موارد مورد نیاز سوخت بنزینی طراحی شده‌ تا از بروز آتش‌سوزی و موارد خطرزای دیگر هنگام استفاده از بنزین جلوگیری شود. سوخت گاز بر اساس ترکیب خاص شیمیایی خود، نیازمند موتور سوخت جداگانه و انجام تنظیمات ایمنی مطابق با سوخت گازی است. تبدیل موتور بنزینی به گازسوز ممکن است این مکانیزم‌های ایمن‌کننده و  را مختل کرده و همچنین طبق صحبت‌های گذشته، به دلیل عدم احتراق صحیح، گاز منفجر نشده و خام از اگزوز خارج ‌می‌شود که قابلیت اشتعال و آتش سوزی دستگاه را بسیار افزایش می‌دهد. 

پیچیدگی و هزینه

تبدیل موتور بنزینی به گازسوز نیازمند تغییرات قابل توجهی در سیستم سوخت، سیستم مدیریت موتور و سایر قطعات دستگاه است که پیچیدگی و هزینه شما را ممکن است بسیار افزایش ‌دهد. فرایند تبدیل سوخت ممکن است شامل نصب قطعات تخصصی مانند مخازن گاز، خطوط سوخت و کنترل‌های الکترونیکی باشد که می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود. بنابراین به صورت کلی تبدیل موتور برق بنزینی به گازی توصیه نمی‌شود. به جای این کار بهتر است خرید موتور برق گازسوز را انجام دهید. 

بهترین روش جایگزین برای تبدیل موتور برق بنزینی به گاز سوز

تبدیل موتور برق بنزینی به موتور برق گازسوز روشی ایمن و علمی نیست. با توجه به مسائلی که در بالا مطرح و گفته شد، بهترین راه‌حل برای کسانی که به دنبال استفاده از موتورهای برق گازی هستند، انتخاب موتور برقی است که به طور خاص برای سوخت گاز طراحی شده‌ است. در این زمینه، موتور برق‌های گازی گرین پاور انتخابی عالی و باکیفیت برای شما هستند. این موتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی نیازهای برقی شما را برآورده می‌کنند و فضای داخلی و سایر اجزای این موتورها، برای مدیریت بهینه فشار و نهایت بهره‌وری از نیروی سوخت گازی طراحی شده است. با انتخاب این موتورها، می‌توانید از عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر دستگاه خود مطمئن باشید. در موتورهای گازسوز گرین‌پاور میکسری به نام «هوا و گاز» نصب می‌شود که فضای بسیار کمتری را نسبت به کاربراتور اشغال کرده و جرقه‌ای که در داخل آن، وظیفه احتراق را دارد، بسیار شدیدتر عمل کرده و دستگاه شما با تمام توان خود کار می‌کند و دیگر هدر رفت سوخت و انرژی را نخواهید داشت.  موتور برق‌های گازی گرین‌پاور نه تنها به استفاده از سوخت گاز بسیار اقتصادی‌تر هستند، بلکه به دلیل طراحی مناسب و کیفیت بالا، دوام و کارایی بهتری هم دارند. جهت خرید موتور برق گازسوز گرین پاور همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید تا تیم مشاورین ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

چه موتور برقی برای کفکش مناسب است؟
خرید آنلاین موتور برق و ژنراتور از گرین پاور، آسان‌تر از همیشه
مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی
موتور برق تهیه کنیم یا پنل خورشیدی
نصب ، تنظیم و تعمیر گاورنر ژنراتور
اهمیت صدرو گواهی صرفه‌جویی برق

خرید آنلاین

در صفحه هر یک از محصولات با کلیک بر روی دکمه (از کجا بخرم) به صفحه فروشندگان در بستر اینترنت هدایت میشوید.

خرید از نزدیک ترین نماینده

شما میتوانید به صورت حضوری و با مراجعه به نزدیک ترین نمایندگی در شهر خود خرید خود را انجام دهید

خرید به صورت تلفنی

شما میتوانید به صورت تلفنی و تماس با دفتر فروش مجموعه به صورت مستقیم ثبت سفارش کنید.

ورود به حساب کاربری

برای وارد شدن به حساب کاربری دکمه زیر را انتخاب کنید.