Skip to main content

انرژی خورشیدی، راهکار اقتصادی مصرف برق برای کشاورزان

محدودیت‌های مدیریت مصرف برق برای کشاورزان استان فارس در صورتی که بتوانند 80 درصد توان مصرفی انشعاب برق خود را از نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان این خبر به طرح تشویقی برق رایگان وزارت نیرو برای کشاورزان صرفه‌جو در فارس اشاره کرد.

به گفته‌ی حمیدرضا کریمی‌فرد، اگر کشاورزان بتوانند چاه‌های کشاورزی خود را از از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه، حد فاصل ساعت 11 تا 16 خاموش کنند می‌توانند از امکان برق رایگان نوزده ساعته بهره‌مند شوند.

جایگاه انرژی خورشیدی در کشاورزی

کشاورزان با تعویض برق تولید شده توسط شرکت‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدشده چون سلول‌های خورشیدی، می‌توانند قبض ماهانه برق خود را حذف کنند.

سیستم‌های انرژی خورشیدی کشاورزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی کافی برای اجرای برخی یا همه عملیات مزارع را دارا هستند.

نصب یک سیستم خورشیدی به کشاورزان امکان می‌دهد تا از برق رایگانی که هر ماه تولید می‌کنند برای جبران تمام یا بخشی از مصرف برق ماهانه خود استفاده کنند.

بسته به هزینه و مصرف انرژی، راه‌اندازی سامانه های خورشیدی می‌تواند پس از چند سال هزینه خود را بپردازد و احتمالاً چندین دهه از عمر 25 تا 30 ساله خود را برای تولید برق رایگان اختصاص دهد.

راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی یکی از راه‌های کنترل مدیریت مصرف برق است. در واقع این پنل‌ها با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک، نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند چنانکه وقتی نور به سلول‌ها اصابت می‌کند الکترون‌ها یک جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند.

دستگاه الکتریکی اینورتر، این جریان الکتریکی را به برق تبدیل کرده و آن را برای مصرف در محیط کار و یا خانه آماده می‌کند.

کشاورزان برای تامین انرژی پمپ آب، تامین انرژی سیستم‌های کنترلی (سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی) گلخانه‌ها، تامین انرژی ساختمان‌ها و سوله‌های کشاورزی، سامانه‌های نظارتی و اتوماسیون و حتی دوربین‌های امنیتی اطراف مزرعه خود می‌توانند از انرژی تولیدشده توسط سلول‌های خورشیدی بهره‌مند شوند.

بنابراین تاسیسات PV خورشیدی به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا برق خود را تولید کنید، قبض سوخت را کاهش دهند و به طور بالقوه یک جریان درآمد اضافی برای کسب‌و‌کار خود داشته باشند. در واقع، تعداد زیادی از کشاورزان خورشیدی در دنیا در حال حاضر از مزایای مالی این فناوری برخوردار هستند.

از جمله مزایای مالی این فناوری می‌توان به کاهش هزینه‌های برق، استهلاک کم پنل‌های خورشیدی، افزایش ارزش ملک کشاورزی و بهره‌مندی از طرح‌های تشویقی دولت اشاره کرد.

ابعاد اقتصادی بکارگیری پنل‌های خورشیدی، تامین کامل برق مصرفی زمین کشاورزی، فروش برق اضافی و ایجاد فرصت‌های شغی چون نصاب و اپراتور پنل‌های خورشیدی می‌تواند باشد.


بیشتر بخوانید :  برنامه تشویقی دولت برای کاهش مصرف برق کشاورزان  


 

انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک

هنگام استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق، هیچ گاز گلخانه‌ای در جو منتشر نمی‌شود و از آنجایی که خورشید، انرژی بیشتری از آنچه که ما نیاز داریم فراهم می‌کند، برق حاصل از انرژی خورشیدی یک منبع انرژی ضروری در حرکت به سمت تولید انرژی پاک است.

انرژی خورشیدی یکی از کلیدهای آینده انرژی پاک است و نقش مهمی در کربن‌زدایی جوامع دارد. هر روز، خورشید، انرژی بسیار بیشتری از آنچه که برای تامین انرژی همه چیز روی زمین نیاز است تولید می‌کند از این رو برای تامین انرژی گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

پنل خورشیدی
پنل خورشیدی

حمایت دولت از نصب پنل‌های خورشیدی

وزارت نیرو در طرح کلی که برای کاهش طرح خاموشی اعلام کرده است بیان کرده که اگر اگر 70 درصد میزان برق مصرفی کشاورزان از پنل‌های خورشیدی تامین شود آن‌ها از طرح خاموشی خارج می‌شوند.

البته به گفته‌ی کارشناسان این وزارت‌هانه، نصب و بکارگیری هر پنل خورشیدی در چاه کشاورزی، 50 کیلووات برق موردنیاز آن را کاهش می‌دهد.

چنانکه اگر صاحب چاه کشاورزی، 650 میلیون تومان سپرده‌گذاری داشته باشد می‌تواند یک میلیارد و دویست میلیون تومان تسهیلات 4 درصدی را برای نصب پنل خورشیدی دریافت کند و بعد از 5 سال، مبلغ سپرده‌گذاری به وی بازگردانده می‌شود.

البته روش‌های مختلفی برای اخذ تسهیلات وجود دارد، به گزارش برق‌نیوز، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق ملی محیط‌زیست، وام نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی (5 کیلووات) و وام‌های اشتغال‌زایی از جمله مواردی هستند که می‌توان برای دریافت تسهیلات به آن‌ها تکیه داشت.

صندوق توسعه ملی

نیروگاه‌های بزرگ از تسهیلات این صندوق برخوردار بوده و بر اساس تصویب هیات دولت در سال 1402، بنا بود تا 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی بر اساس تسهیلات این صندوق بنا شود.

که تا تاریخ اردیبهشت 1403، هیچ کدام از شرکت‌ها موفق به دریافت تسهیلات از طرف این صندوق نشده‌اند، به نظر می‌رسد این صندوق، نیروگاه‌های خورشیدی را جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری نمی‌داند.

صندوق ملی محیط‌زیست

این صندوق، منابع مالی کافی برای حمایت از توسعه پنل‌های خورشیدی را ندارد و معدود افرادی توانسته‌اند با طرح‌های توجیهی، از این صندوق تسهیلات دریافت کنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت توانیر برای توسعه حوزه تامین انرژی خورشیدی (ساخت پنل، ساخت اینورتر و تمامی تجهیزات خورشیدی) تسهیلات اعطا می‌کند.

وام نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی (5 کیلو وات خانگی)

خانواده‌های تحت پوشش نهادهایی چون کمیه امداد، بهزیستی، سازمان اوقاف، بنیاد برکت و خیرین مدرسه‌ساز می‌توانند از وام نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی بهره‌مند شوند.

هزینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی

عوامل مختلفی در احداث نیروگاه خورشیدی خانگی وجود دارند به صورتی‌که ظرفیت نیروگاه، نوع تجهیزات، موقعیت جغرافیایی و هزینه‌های جانبی از اهمیت برخوردارند.

چنانکه پنل‌های خورشیدی با کیفیت بهتر، بالتبع هزینه بالاتری را دارا هستند و یا در توضیح موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت در مناطقی که میزان تابش خورشید بیشتر است هزینه راه‌اندازی نیروگاه نیز کمتر خواهد شد.

هزینه‌های جانبی نیز شامل مواردی چون هزینه‌های اخذ مجوز و نصب می‌توانند باشند که این هزینه‌ها در ایران در بیشتر موارد توسط شرکت‌های پیمانکار نصب نیروگاه دریافت می‌شوند، بنابراین اگر عملیات اخذ مجوز و نصب توسط خود افراد انجام شود هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متفاوت است؛ ظرفیت 5 کیلووات برای یک خانه معمولی با مصرف متوسط؛ ظرفیت 10 کیلو وات برای یک خانه بزرگ با مصرف برق بالا؛ طرفیت 15 کیلو وات برای یک خانه تجاری یا صنعتی با مصرف بسیار بالا مناسب هستند.

در نهایت می‌توان گفت که هزینه‌های برق مصرفی خانوارها و مشاغل با بهره‌مندی از نیروگاه‌های خورشیدی کاهش می‌یابد و به دلیل کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، این نوع انرژی، انرژی سبز و پاک محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

چه موتور برقی برای کفکش مناسب است؟
خرید آنلاین موتور برق و ژنراتور از گرین پاور، آسان‌تر از همیشه
مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی
موتور برق تهیه کنیم یا پنل خورشیدی
نصب ، تنظیم و تعمیر گاورنر ژنراتور
اهمیت صدرو گواهی صرفه‌جویی برق

خرید آنلاین

در صفحه هر یک از محصولات با کلیک بر روی دکمه (از کجا بخرم) به صفحه فروشندگان در بستر اینترنت هدایت میشوید.

خرید از نزدیک ترین نماینده

شما میتوانید به صورت حضوری و با مراجعه به نزدیک ترین نمایندگی در شهر خود خرید خود را انجام دهید

خرید به صورت تلفنی

شما میتوانید به صورت تلفنی و تماس با دفتر فروش مجموعه به صورت مستقیم ثبت سفارش کنید.

ورود به حساب کاربری

برای وارد شدن به حساب کاربری دکمه زیر را انتخاب کنید.