نوشته ها - صفحه 4

اتصلات الکتریکی موتور ژنراتور برق

اتصالات الکتریکی موتور ژنراتور برق:کارهای مربوط به نصب، سرویس و تعمیر تنها بایستی توسط کارشناسان با تجربه و واجد شرایط صورت گیرد.هشدار:اتصالات الکتریکی بایستی مطابق با کدهای الکتریکی، استانداردها و سایر ملزومات مربوطه باشد.حفاظت:کابلهایی که موتور-ژنراتور را به سیستم توزیع وصل می کنند، بوسیله یک ادامه

جاگذاری و نصب سوییچ اتوماتیک انتقال قدرت برق شهر و ژنراتور (ATS):

جاگذاری و نصب سوئیچ انتقال(ATS) یا Automatic Transfer Switch:روش جاگذاری سوئیج کنترل و پایه های آن:-       سوئیچ انتقال را نزدیک تابلو برق اضطراری قرار دهید.-       سوئیچ انتقال را دریک محل تمیز، جایی که بیش از حد گرم نباشد و دارای تهویه مناسب بوده باشد، قرار دهید. در صورتیکه دمای محیط بالای 40 ادامه

پیشگیریها پس از استارت زدن موتور برق یا ژنراتور

پیشگیریها و کنترلهایی که بعد از استارت زدن موتور-ژنراتور باید صورت گیرد:-       موتور-ژنراتور را از نظر هر گونه صداهای غیر عادی با ارتعاش کنترل کنید.-       سیستم دود را از نظر نشتی کنترل کنید.-       عملکرد دستگاه را از طریق صفحه نمایش کنترل کنید.-       دمای موتور و فشار روغن را کنترل کنید. فشار ادامه

پیشگیری ها قبل از استارت ژنراتور یا موتور برق

مراقبت و پیشگیریهایی که بایستی قبل از استارت ژنراتور یا موتور برق صورت گیرد:-       موتور و ژنراتور را بازدید کنید و از نظر نشتی، ترک خوردگی و شل بودن اتصالات کنترل کنید. قبل از برطرف کردن ایرادات ( در صورت وجود) هرگز دستگاه موتور-ژنراتور را بکار نیاندازید.-       از نظر عدم وجود مواد خارجی، ادامه

سیستم های الکتریکی و باطری جهت استارت زدن موتور برق یا ژنراتور:

سیستم های الکتریکی و باطری جهت استارت زدن موتور برق یا ژنراتور:سیستم های الکتریکی و باطری جهت استارت زدن موتور برق یا ژنراتور:سیستم های الکتریکی در تمامی موتور-ژنراتورها استفاده می شود. منبع قدرت سیستمهای استارت الکتریکی، سیستم باطری 12 ولت جریان مستقیم می باشد. ولتاژ استارت با توجه به اندازه موتور ادامه

کدام موتور برق یا ژنراتور را انتخاب کنیم؟

کدام موتور برق یا ژنراتور را انتخاب کنیم؟ به راستی انتخاب هر محصولی در بازار امروزی بسیار پیچیده و طاقت فرسا به نظر می آید، به همین دلیل انواع موتور برق و ژنراتور بدلیل گستردگی در کیفیت و قیمت  هم از این قاعده مستثنی نیستند.مهمترین عامل در تصمیم گیری انتخاب سوخت مناسب می باشد، انواع موتور برق یا ادامه

مشخصات مایع خنک کننده در موتور ژنراتور

مشخصات مایع خنک کننده در موتور ژنراتور:کیفیت مایع خنک کننده به کاربرده شده، می تواند تاثیر بسزائی بر روی میزان بازدهی و عمر مفید سیستم خنک کاری بگذارد.دستورالعمل های زیر می توانند به نگهداری بهتر سیستم خنک کاری و محافظت آن در مقابل یخ زدگی و خوردگی کمک نمایند.اگر از روش های صحیح استفاده نگردد شرکت ادامه

نصب، جابجایی و نگهداری موتور ژنراتور:

نصب، جابجایی و نگهداری موتور ژنراتور: توضیحات کلی: زمانیکه اندازه دستگاه موتور-ژنراتور مشخص شد، طرح مربوط به نصب آن بایستی آماده گردد. این بخش به عوامل مهم در نصب موثر و سالم دستگاه ژنراتور می پردازد.موتور- ژنراتور کانوپی دار:زمانیکه دستگاه شما مجهز به کانوپی باشد، نصب و جابجایی آن آسانتر می شود، ادامه

پیشگیری های ایمنی و حفاظتی موتور ژنراتور

پیشگیری های ایمنی و حفاظتی در مورد موتور ژنراتوردر صورت بروز هر گونه مشکل یا سوالات احتمالی در مورد کتابچه با امور خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید.رعایت مقررات محلی کشوری که موتور-ژنراتور در آنجا کار خواهد کرد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. مطالب کتابچه را بطور کامل بخوانید و به خاطر ادامه

مشخصات اتاق موتور ژنراتور چگونه است؟

مشخصات ساخت اتاق ژنراتور چگونه است؟1.        فاصله رادیاتور تا پنجره تهویه 1 متر و ابعاد پنجره 50% بزرگتر از ابعاد رادیاتور باشد. جهت جلوگیری از برگشت و پخش جریان هوای گرم دمنده به داخل اتاق ،فاصله بین رادیاتور و پنجره داکت و یا برزنت نصب شود.2.        در قسمت دیوار پشت فونداسیون (سمت ژنراتور) می ادامه

تاریخچه دیزل ژنراتور

رودولف دیزل سال 1858 در پاریس متولد شد. پدر و مادرش مهاجران باواریا بودند. رودولف دیزل در دانشگاه پلی تکنیک مونیخ تحصیلات خود را آغاز نمود. بعد از فارغ التحصیلی ، او به عنوان مهندس یخچال شروع به کار کرد. با این حال ، او عشق واقعی در طراحی موتور را در دل داشت . رودولف دیزل طرح های بسیاری در موتور ادامه

برق چيست؟

برق يكى از حاملهاى انرژى با كاربر دهاى گسترده است. برق تقريباً در كليه فعاليت هاى انسانى شامل توليد صنعتى، مصارف خانوار، كشاورزى و تجارى براى به حركت درآوردن ماشين آلات، روشنايى و گرمايش مورد استفاد ه قرار مى گيرد. نخستين مطالعات پدي ده برق در ابت داى قرن هف دهم آغاز گرديد و تا به امروز نيز اد امه ادامه

مقدمه ای بر موتور ژنراتورهای گازسوز

افزایش مصرف فرآورده‌های نفت خام در موتورهای احتراق داخلی سیلندر پیستونی و توربینی خصوصاً با راندمان حرارتی بسیار پایین در خدمات نقلیه و شهری، نیروگاهی، ادوات و ماشین‌آلات راهسازی كشاورزی نظامی و غیره شرایطی را ایجاد نموده است كه درحال حاضر بخشی از فرآورده‌های مصرفی نفت خام ازقبیل LPG و بنزین و ادامه

گاز ساختگي چیست؟ (SUBSTITUTE NATURAL)

گاز ساختگي را مي توان مانند گاز سنتز از گازسازي زغال سنگ و يا گازرساني مواد نفتي بدست اورد ارزش گرمايي اين گاز در مقايسه با گاز سنتز بسيار بالاتر است چون مانند گاز طبيعي بخش عمده آن را گاز متان تشكيل مي دهد. گاز ساختگي را مي توان با روش لورگي نيز بدست آورد ( همچنين نگاه كنيد به لورگي - رهرگس ادامه

مزايای موتورهای پایه گازسوز Dedicated

 اختلاط بهتر هوا با گاز طبيعي.روشن شدن سريع موتور در هوای سرد. يكنواخت سوزی مخلوط و ساييدگی كمتر قطعات و نوسانات سيكليك كمتر. كاهش سر و صدا. افزايش عمر مفيد روغن. افزايش راندمان حرارتی (قابليت افزايش نسبت تراكم). ضعيف سوز كردن موتور. توليد گشتاور بالا در دور پايين و دامنه وسيع گشتاور متناسب با دور ادامه

گاز سنتز چیست؟ (SYNTHESIS GAS)

گاز سنتز گازي است بي بو ، بي رنگ و سمي كه در حضور هوا و دماي 574 درجه سانتيگراد بدون شعله مي سوزد. وزن مخصوص گاز سنتز بستگي به ميزان درصد هيدروژن و كربن منواكسيد دارد از گاز سنتز مي توان به عنوان منبع هيدروژن براي توليد آمونياك ،متانول و هيدروژن دهي در عمليات پالايش و حتي به عنوان سوخت استفاده كرد ادامه

تاريخچه توليد همزمان برق، حرارت وبرودت (cogeneration)

اولين بار صنعت توليد همزمان برق، گرما وسرما يا cogeneration در سال 1880 در اروپا و آمريكا ديده شده است، كه اين صنعت بزودی توسعه يافت بدين صورت كه كارخانجات و صنايع پی بردند كه می توانند از بخار خروجی ديگهای زغال سنگی و ژنراتورهای توربين بخار، استفاده نمايند. بدين ترتيب تا سال1900، 58% صنايع نيرو ادامه

گاز شهري چیست؟ (TOWN GAS)

اصطلاحا به گازي گفته مي شود كه از طريق خط لوله از يك مجتمع توليد گاز به مصرف كنندگان تحويل مي شود . گاز شهري يا از زغال سنگ و يا از نفتا توليد و در مناطقي مصرف مي شود كه يا گاز طبيعي در دسترس نباشد و يا زغال سنگ ارزان به وفور يافت شود تركيب گاز شهري هيدروژن %50، متان%20 تا %30، كربن منواكسيد %7 تا ادامه

سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) چیست؟

روشهای معمول برای بر آمدن نيازهای برقی و گرمايی همان روش توليد جدا گانه اين دومی باشد، به اين معني كه اكتريسيته ازشبكه توزيع سراسری محلی و گرما بوسيله سوزاندن سوخت در بويلرها و يا كوره ها توليد ميشوند. حال اگر بخواهيم كاهش مصرف سوخت را داشته باشيم بايد از Cogeneration به عنوان تركيبی از قدرت و ادامه

گاز شيرين چیست؟ (SWEET GAS)

گازشيرين گازي است كه هيدروژن سولفيد و كربن دي اكسيد آن گرفته شده باشد ادامه

مقدمه ای بر موتورهای احتراق داخلی (سیلندر پیستونی)

موتورهای سیلندر پیستونی كه در سیستم های تولید همزمان بكار گرفته می شوند، همان موتورهای احتراق داخلی می باشند كه از اصول مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی پیروی می كنند. اگر چه موتورهای پیستونی اختلاف خیلی كم با توربین های گازی دارند ولی این اختلاف بسیار مهم است. موتورهای رفت و برگشتی راندمان ادامه

گاز طبيعي چیست؟ (NG=NATURAL GAS)

گاز طبيعي عمدتا از هيدروكربونها همراه با گازهايي مانند كربن دي اكسيد ، نيتروژن و در بعضي از مواقع هيدروژن سولفيد تشكيل شده است بخش عمده هيدروكربورها را گاز متان تشكيل مي دهد و هيدروكربورهاي ديگر به ترتيب عبارتند از اتان ، پروپان ، بوتان، پنتان و هيدروكربورهاي سنگين تر ناخالصي هاي غيرهيدروكربوري نيز ادامه

موتورهای احتراق تراكمی یا دیزل (دیزل ژنراتورها)

این موتورها دارای سیكل چهار زمانه با تزریق مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق و همراه با تور بوشارژر و اینتر كولرمی باشند. موتورهای دیزل از سوخت گازوئیل و به تازگی از روش (dual-fuel) كه همان دو گانه سوز می باشد، استفاده می كنند به این صورت كه مقدار كمی گازوئیل به همراه گاز طبیعی با نسبت هایی در حدود 30 ادامه

گاز طبيعي فشرده چیست؟ (CNG= COMPRESSED NATURAL GAS)

گاز طبيعي عمدتا از متان تشكيل شده است و دراكثر نقاط جهان يافت مي شود. (نگاه كنيد به گاز طبيعي ) گاز طبيعي را مي توان از طريق خط لوله و يا به صورت گاز طبيعي مايع شده (LNG) با نفتكش حمل نمود. از گاز طبيعي فشرده و يا به اختصار سي ان جي مي توان در اتومبيل هاي احتراقي به عنوان سوخت استفاده كرد در حال ادامه

موتورهای احتراق جرقه ای (موتور ژنراتورهای بنزینی و گازسوز)

راندمان شفت خروجی در این موتورهاكمی پایین تر در حدود 27 تا 35% وتوان خروجی درماكزیمم مقدار خود به mwe 2، و اگر از اتاقك احتراق اولیه (سیستم پیش احتراق) استفاده كنند این مقداربه mwe 3 هم می رسد. (این كار مستلزم اینستكه مخلوط استوكیومتریك موجود باشد.) به موتورهای كوچك از این نوع كه مجاز به استفاده از ادامه

مايعات گاز طبيعي چیست؟ (NATURAL GAS LIQUIDS)

مايعات گاز طبيعي معمولا همراه با توليد گاز طبيعي حاصل مي شود. مايعات گازي (Gas liquids) نيز مترادف مايعات گاز طبيعي مي باشد. مايعات گاز طبيعي را نبايد با گاز طبيعي مايع و يا ال ان جي اشتباه كرد مواد متشكله در مايعات گاز طبيعي عبارت است از اتان ، گاز مايع ( پروپان و بوتان ) و بنزين طبيعي (natural ادامه

موتورهای گازسوز(Gas engine) کاربرد در ژنراتورهای گازسوز

انواع gas engine كه قابل دسترسی میباشد به شرح زیر است :a) موتورهای بنزینی خودرو كه به موتور گازی تبدیل شده اند: معمولاً دارای خروجی كم kw) 15-30) سبك و نسبت قدرت به وزن بالا دارند. این تبدیل تاثیرات بسیار كوچكی برراندمان خواهد گذاشت اما قدرت خروجی را حدود 18% كم می كند تولیدات موتور با قیمت پایین و ادامه

گاز طبيعي مایع چیست؟ (LNG= Liquefied natural gas LNG)

گاز طبيعي عمدتا از متان تشكيل شده است و چنانچه تا منهاي 161 درجه سانتيگراد در فشار اتمسفر سرد شود به مايع تبديل مي شود و حجم ان به يك ششصدم حجم گاز اوليه كاهش مي يابد در نتيجه حمل آن در كشتي هاي ويژه به مراكز مصرف امكان پذير مي شود براي مايع كردن گاز متان مي توان آن را تا 2/5 درجه سانتيگراد زير صفر ادامه

توربین بخار: (Steam turbine)

توربین های بخار سالیان درازی است كه درسیستم تولید همزمان برای بخش صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بخار با فشار بالا كه توسط یك بویلر تولید شده درون توربین منبسط شده و انرژی مكانیكی تولید می نماید كه این انرژی مكانیكی نیز برای راندن یك ژنراتور الكتریكی مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت تولید شده ادامه

گاز غير همراه (NON-ASSOCIATED GAS)

گاز غير همراه از مياديني كه تنها توليد گاز از انها به صورت اقتصادي امكان دارد استخراج مي شود به گاز استخراج شده از ميادين نفت ميعاني كه درصد گاز حاصله از هر بشكه هيدروكربورهاي مايع سبكه خيلي زياد است نيز گاز غير همراه مي گويند. ادامه

توربین های گازی: (Gas turbine)

توربین های گازی بیشترین استفاده را برای سیستم های تولید همزمان در اندازه های بزرگ دارا می باشند. در سالهای اخیر تولید توان از 1تاMwe 100 بوسیله این نیروی محركه اولیه ( توربین گازی) معمول می باشد. نصب این سیستم نسبت به توربین های بخار به همراه یك بویلر فشار قوی بسیار ساده تر می باشد. این كار هم باعث ادامه

میكرو توربین ها

همانطور كه در قسمت توربین های گازی توضیح داده شد سیستم هایی با ظرفیت كمتر از Mwe 1تا كنون غیر اقتصادی هستند اما این خود شروع یك تحول می باشد. تولید كنندگان در صد تولید سیستم های كوچكتر و كوچكتر اند كه این میكرو توربین ها می توانند توانی بین 25 تا Kwe 200 تولید نمایند. این میكروتوربین های سرعت بالا، ادامه

گاز كلاهك گاز (GAS CAP GAS)

 گاز كلاهك به گازي گفته مي شود كه در كلاهك گاز محبوس شده باشد.كلاهك (CAG CAP)حجمي از لايه مخزن در اعماق زمين را كلاهك گاز و يا گنبد گاز (GAS DOME) ناميده اند كه در آن گاز در بالاي نفت جمع شود. معمولا مرتفع ترين ، يا يكي از مرتفع ترين مناطق لايه مخزن محسوب مي گردد. ادامه

سلول سوختی: (Fuel Cell)

سلولهای سوختی، انرژی شیمیایی هیدروژن و اكسیژن را بدون نیاز به احتراق یا كار مكانیكی مستقیماً به الكتریسته تبدیل می نماید. در سلول سوختی، هوا، سوخت واكسید كنندها به طور مداوم به سلول خورانده می شوند. تمام سلولها ی سوختی بر اساس اكسید اسیون هیدروژن عمل می نمایند. هیدروژن استفاده شده می تواند از منابع ادامه

گاز مايع چیست؟ (LPG=Liquid Propane Gas)

مايع و يا به اختصار ال پي جي از پروپان و بوتان تشكيل شده است گازي كه در سيلندر نگهداري مي شود و در منازل مورد استفاده قرار مي گيرد همان گاز مايع و يا مخلوط پروپان و بوتان است. گاز مايع را مي توان از سه منبع بدست آورد:گاز طبيعي غير همراه گاز ترو ترش از ميدان گاز طبيعي را پس از خشك كردن و گوگردزدايي ادامه

گاز مشعل (FLARE GAS)

هيدروكربورهاي سبك ممكن است به صورت گاز از شيرهاي ايمني در دستگاه هاي بهره برداري ، پالايشگاه ها و يا مجتمع هاي پتروشيمي ، گذشته و از طريق مشعل سوزانده شود چنانچه يكي از واحدهاي پالايشگاه به علت بروز اشكالاتي در سيستم برق يا آب سرد كننده از كار بيفتد لازم است كه مقادير خوراك مجتمع و يا محصولات ادامه

توربوشارژر (Turbocharger) چیست؟

یك توربین گاز كه بوسیله گازهای خروجی عمل كرده و یك كمپرسور هوا را می راند. دمای هوا در خروجی كمپرسور بالاتر 140-120 درجه سانتی گراد می باشد و چگالی آن بسیار پایین است، به عبارتی برای افزایش جرم هوا در داخل سیلندر (و در نتیجه جرم سوخت و افزایش قدرت موتور)، لازم است كه هوا قبل از اینكه وارد سیلندرها ادامه

گاز همراه (ASSOCIATED GAS)

گاز همراه يا به صورت محلول در نفت خام است كه در مراحل بهره برداري از نفت خام جدا مي شود و يا به صورت جداگانه از نفت خام اشباع شده حاصل مي شود. ادامه

انباره اگزوز (Silencer)

انباره اگزوز یا صداگیر با افت فشار P = 8-9 mbar∆، برای جلوگیری از بوجود آمدن صدا (noise) در ژنراتورها بكار گرفته میشود، انباره بكارگرفته شده در سیستم باید طوری انتخاب شود كه افت فشار محاسبه شده در سیستم اگزوز، بیشتر از افت فشار مجاز كه در زیر توضیح داده خواهد شد، نشود.پس فشار مجاز گازهای خروجی ادامه

گاز طبيعي چگونه تشکیل می گردد؟

بقاياي گياهان و جانوراني كه اجساد آنها طي ميليونهاسال به قسمت هاي زيرين درياچه ها و اقيانوسهاي قديمي رانده شده بتدريج تجزيه و به صورت عناصر آلي درآمده وبراثرفشارو گرماي دروني زمين به نفت وگاز تبديل و در مخازن زيرزميني و در عمق سه تا چهار هزار متري و با فشار حدود چند صد اتمسفر ذخيره گرديده است ادامه