نصب، جابجایی و نگهداری موتور ژنراتور:

نصب، جابجایی و نگهداری موتور ژنراتور:

توضیحات کلی:

زمانیکه اندازه دستگاه موتور-ژنراتور مشخص شد، طرح مربوط به نصب آن بایستی آماده گردد. این بخش به عوامل مهم در نصب موثر و سالم دستگاه ژنراتور می پردازد.

موتور- ژنراتور کانوپی دار:

زمانیکه دستگاه شما مجهز به کانوپی باشد، نصب و جابجایی آن آسانتر می شود، کانوپی همچنین باعث محافظت از اجزاء دستگاه شده و مانع از دسترسی افراد غیر مسئول به دستگاه می شود.

جابجایی و حرکت دستگاه:

به منظور حرکت و جابجایی آسان دستگاه، شاسی دستگاه دارای طرح ویژه ای می باشد. جابجایی های نامناسب بطور جدی به قطعات آسیب می رساند. دستگاه را میتوان با استفاده از یک لیفت تراک یا از قلاب تعبیه شده برای جرثقیل برروی کانوپی بلند کرده و یا بطور مستقیم از قسمت شاسی کشید.

هشدار:

هرگز موتور- ژنراتور را با استفاده از قلابهای ژنراتور یا موتور بلند نکنید.

-         مطمئن شوید که قلابهای حمل بصورت صحیح طراحی شده و سالم باشند.

-         وقتی موتور-ژنراتور بصورت معلق در هوا میباشد افراد بایستی از آن به دور باشند.

 

 

موقعیت:

به منظور در نظر گرفتن طرحهای قابل نصب، معیارهای زیر بایستی در نظر گرفته شوند:

-         اندازه زمین قابل دسترس و موانع موجود در آن.

-         دسترسی به محل، به منظور تحویل و نصب دستگاه و سیستم سوخت رسانی گاز شهری و تعمیر دستگاه و ...

-         مسطح بودن یا شیب دار بودن زمین

-         در محل کار یا منطقه مسکونی باعث آلودگی صوتی نگردد.

-         یک سیستم تهویه قوی که هوای کافی برای تنفس و خنک کاری را به قسمت عقبی ژنراتور کشیده و هوا را از قسمت جلویی موتور تخلیه کند برای دستگاه ضروری می باشد. بسته به طرح محل قرارگیری دستگاه، ممکن است لازم باشد که یک محل تهویه اضافی برای دستیابی به جریان هوای کافی مد نظر قرار گیرد.

-         محل قرارگیری دستگاه باید به شکلی باشد که امکان تحویل، نصب، سرویس و نگهداری آن براحتی امکان پذیر باشد.

-         محل قرارگیری دستگاه باید طوری باشد که دستگاه را در برابر برف، باران، تگرگ، گرد و خاک، سیل، نور مستقیم آفتاب و دماهای بسیار پایین و گرمای بیش از حد محافظت نماید.

-         دستگاه بایستی در برابر گردوغبار، بخارات روغن، دود اگزوز و سایر آلودگیها محافظت شود.

-         دستگاه بایستی در برابر ضربات ناشی از افتادن اشیا مانند درختان و دکل بر روی آن محافظت شود.

-         فضای لازم جهت خنک کاری و سرویس دستگاه حداقل بایستی به اندازه 1 متر در اطراف و 2 متر از بالای دستگاه باشد.

-         حرکت کل موتور-ژنراتور بایستی در داخل اتاقک امکان پذیر باشد. جهت فراهم کردن شرایط ایده آل تهویه دستگاه، محلهای تهویه ورود و خروج هوا اغلب بایستی قابل تغییر باشد.

اتصالات:تمامی اتصالات الکتریکی و لوله برای جلوگیری از آسیب دیدگی به هنگام جابجایی دستگاه، بایستی قابل انعطاف باشند.

 

نکاتی در مورد طرح اتاقک :

اندازه مجاز اتاقک: اندازه های نشان داده شده درشکل ،اندازه مطلوب در اطراف دستگاه برای حرکت و تعمیر می باشد. بطور طبیعی فاصله از هر دیوار، مخزن یا تابلو ی کنترل داخل اتاقک (در صورت وجود ) بایستی حداقل 1 متر باشد.

 

 

 ورودی هوای احتراق:هوای مورد نیاز برای احتراق موتور بایستی حدالامکان تمیز و خنک باشد. بطور طبیعی این هوا از محیط دستگاه از طریق یک فیلتر هوای نصب شده بر روی موتور تامین می شود. به هر حال در برخی موارد به علت وجود گرد و خاک یا گرما، هوای اطراف دستگاه مناسب نمی باشد، در چنین مواردی یک محفظه ورودی هوا بایستی نصب شود. این محفظه بایستی هوای تمیز را از یک منبع  به فیلتر هوای نصب شده بر روی موتور تامین کند. ( بیرون ساختمان، یک اتاق دیگر و یا .. باشد.) فیلتر هوا را باز نکرده و موقعیت آنرا تغییر ندهید، زیرا اینکار افزایش نشت گرد و خاک از طریق محفظه ورودی هوا به داخل ورودی هوای موتور را به همراه خواهد داشت.

 

سیسـتم های خروجــی دود: سیستمــهای خروجـی دود که در نقشـــه های طراحـی نشان داده شـده اسـت از طریق سقف می باشد. در صورتیــکه ساختـار محل نصب دستــگاه طـوری باشد که سـقف قادر به تحمــل سیستم خروجی دود نباشد یک سطـحی که پایـه فــولادی اگـزوز بر روی آن نصـب مـی شــود لازم اســت. لولــه های اگـزوز بایستــی حداقل 2 متر بالای سطح زمیــن باشد تا اشخاصی که از آن محل عبور می کنند بطــور ناگهانی با  آن برخورد نکنند.

 

 

توصیه میشود در پایین منیفولد دود موتور رابطهای فولادی ضد زنگ استفاده گردد و سپس با استفاده از لوله های ثابتی به خفه کن متصل شود. برای نصب سیستم دود در داخل اتاقک موتور-ژنراتور بهتر است سیستم دود حداقل به اندازه 50 میلیمتر بوسیله مواد معدنی عایق کاری و روکش آلومینیومی داده شود تا در برابر دمای بالا و جرم حجمی بالای دود مقاوم باشد.

 

خنک کاری و تهویه:گرمای حاصل از موتور، ژنراتور و لوله های خروجی دود باعث بالا رفتن دمای محیط شده و عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین تهویه مناسب برای خنک نگه داشتن مجموعه دستگاه از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. جریان صحیح هوا در شکل زیر نشان داده شده است. همانطوریکه مشاهده می کنید، جریان هوا از طرف انتهای ژنراتور با عبور کردن از اطراف موتور و خروج آن با فشار پروانه بوسیله یک هواکش قابل انعطاف از رادیاتور به خارج از اتاقک انتقال می یابد. در صورتی که هوای گرم به بیرون از اتاقک منتقل نشود، پروانه از طریق رادیاتور هوای گرم را به طرف و عقب دستگاه خواهد کشید و این کار باعث افت عملکرد سیستم خنک کاری خواهد شد.

 

 

 

 

کانال خروجی هوای داغ رادیاتور یا دودکش موتور نبایستی دارای زاویه های تیز باشد. برای جلوگیری از برگشت هوا (گازهای خروجی و هوای محیط اطراف دستگاه) از دودکش تدابیر ویژه ای باید مد نظر قرار گیرد. (شکلهای زیر). دریچه های ورودی خروجی هوا باید به حد کافی بزرگ باشند تا عبور جریان هوا به داخل و خارج اتاقک به آسانی امکان پذیر شود. بعنوان یک هدایت کننده هوا، دریچه ها بایستی هر کدام حداقل 5/1 برابر قسمت مرکزی رادیاتور باشد.

 

 

 

به منظور جریان صحیح هوا محفظه های ورود و خروج هوا بایستی مجهز به دریچه باشند، این دریچه ها ممکن است ثابت باشند ولی ترجیحا" بهتر است قابل حرکت باشند تا در آب و هوای سرد زمانیکه دستگاه کار نمی کند، دریچه ها را بتوان بست. اینکار باعث گرم نگه داشتن اتاقک شده و استارت زدن و زیر بار بردن موتور-ژنراتور آسانتر می شود. در موتور-ژنراتورهای دارای استارت اتوماتیک در صورتیکه دریچه ها قابل حرکت باشند باید بطور اتوماتیک عمل کنند، آنها بایستی طوری برنامه ریزی شوند که به محض استارت زدن موتور فورا" باز شوند.

سیستم های سیم کشی:کابل قدرت از کلید قطع کن خروجی ژنراتور بایستی انعطاف پذیر باشد. به منظور جلوگیری از عدم تحریک مدار فرمان (کنترل موتور) کابلهای قدرت بایستی در مسیر کابلهای فرمان (کنترل موتور) نباشد. ( بدین منظور در تابلو برقهای تولیدی این شرکت  مدار فرمان و قدرت در دو محفظه جداگانه میباشند.)