گاورنر در موتور ژنراتورها چیست و انواع گاورنر کدام است؟

گاورنر، دستگاه کنترل و تثبت کننده دور دیزل و فرکانس در موتور ژنراتورهای گازسوز، موتور برق های بزینی و دیزل ژنراتورها می باشد. گاورنرها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند:

1- گاورنر های مکانیکی:

این نوع گاورنرها عمدتا در موتور ژنراتورهای تک سیلندر یا دو سیلندر کاربرد داشته و توسط یک مکانیزم چرخ دنده و میله و فنر به صورت مکانیکی دور و فرکانس را تنظیم می نمایند و لذا دارای حساسیت و دقت کمتری می باشند.

2- گاورنرهای الکترونیکی

این دستگاه با توجه به تعداد پالس تولیدی از pikup که مماس بر دنده فلایویل نصب است سیگنال کنترلی مناسبی را جهت تثبیت سرعت دور دیزل تولید و به شیر برقی (actutor) که در مسیر سوخت قرار دارد فرمان های لازم را می دهد . که در نتیجه ی این پروسه سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی چه در حالت بی باری و چه در حالت با باری ثابت می ماند .

 

ننظیم گاورنر الکترونیک آنالوگ بروی دیزل ژنراتور

گاورنرهای الکترونیک دارای تنظیم اولیه کارخانه سازنده می باشد ولی از آنجایی که این گاورنرها بروی عمده موتورهای دیزل نصب و باشد باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر بعد اسیم کشی طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید

1-ابتدا دیزل را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید

2-پس از گرم شدن دیزل اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومترGAIN نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت حرکت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج می گردد و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است

3-پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر اقدام به تنظیم کردن ضریب پایداری گاورنر با پتانسیومترSTABILITY نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است

4- پس از از تنظیم گاورنر در حالت بار می بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد

گرین پاور ایران

صنایع نیروگاهی پایا انرژی سبز