جلوگیری از گرمایش جهانی با صنعت هواپیمایی الکتریکی

به گزارش برق نیوز، تعداد معدودی از شرکت‌ها امیدوار هستند که در آینده، تحول الکتریکی خودروها، آسمان‌ها را نیز فرا بگیرد و صنعت را در توسعه چشمگیر سفر و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یاری دهد.

تاثیر حمل و نقل هوایی بر گرمای جهانی از راه انتشار دی‌اکسید کربن و مواد دیگر از جمله اکسید نیتروژن و بخار آب، حدود پنج درصد تخمین زده شده است.

براساس اطلاعات "انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی" (IATA)، در صورتی که اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، همان‌گونه که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۶ تعداد مسافران تقریبا دو برابر می‌شود و تاثیر پرواز‌های هوایی بر جو نیز افزایش خواهد یافت.

به عبارت دیگر، هدف صنعت هواپیمایی این است که تا سال ۲۰۵۰، سطح انتشار گاز دی‌اکسید کربن را به نیمی از سطح سال ۲۰۰۵ کاهش دهد.

"کتیل سولویک اولسن" (Ketil Solvik-Olsen)، وزیر حمل و نقل نروژ که اخیرا میزبان کنفرانسی در شهر اسلو، پایتخت نروژ بود، گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند حمل و نقل هوایی باید کنار گذاشته شود به این دلیل که ما هرگز نمی‌توانیم با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و سروصدا کنار بیاییم، اما این رویکرد منسوخ شده است.

نروژ، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در اروپای غربی و پیشگام در حوزه حمل و نقل الکتریکی است. هدف نروژ از ثبت همه وسایل نقلیه جدید، عدم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ است. این کشور نخستین کشتی الکتریکی را نیز در اوایل سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد.

کشور پادشاهی نروژ، پس از زمین و آب، به آسمان روی آورده است تا همه پرواز‌های کوتاه را تا ۲۰ سال آینده، با استفاده از الکتریسیته انجام دهد.

"دگ فالک پیترسن" (Dag Falk-Petersen)، رئیس شرکت هواپیمایی دولتی "اوینور" (Avinor) گفت: من هیچ شکی ندارم که انرژی در نروژ تا سال ۲۰۴۰، به طور کامل با برق تامین خواهد شد.

شرکت هواپیمایی"ویدروئه" (Wideroe Airlines) در نروژ نیز در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، خطوط هوایی خود را به هواپیما‌های الکتریکی مجهز کند.