تایر‌هایی با قابلیت تولید برق و اکسیژن

به گزارش برق نیوز، این تایر‌ها اکسیژن نام داشته و از طراحی بسیار متفاوتی برخوردار هستند. در کنار طراحی، ساختار اکسیژن نیز منحصر به فرد بوده و هیچ شباهتی جز گرد بودن با تایر‌هایی که تاکنون در سطح خیابان‌ها دیده ایم. ندارد.

ساختار داخلی تایر‌های ابداعی گودیر از خزه انباشته شده است. این خزه‌ها به واسطه فوتوسنتز می‌توانند الکتریسیته تولید نموده و بخشی از انرژی مورد نیاز اجزای مختلف خود را تامین کنند.

اکسیژن دارای انواع سنسورها، تجهیزات الکترونیکی و حتی یک پردازنده است و با استفاده از تکنولوژی LiFi می‌تواند ارتباطات بین خودرویی یا ارتباط بین خودرو و زیرساخت‌های شهری را تسهیل کند. خوشبختانه تمامی این تجهیزات ضد ضربه بوده و در دست انداز‌ها و مسیر‌های ناهموار صدمه‌ای نمی‌بینند.

قابلیت‌هایی که تا به اینجا اشاره کردیم، در واقع کاربرد‌های ثانویه تایر‌های مفهومی گودیر هستند، چرا که ماموریت اصلی این تایر‌ها تولید هوای تازه است. برای این کار خزه‌های موجود در ساختار داخلی اکسیژن، از طریق جذب آب موجود در سطح مسیر و جذب دی اکسید کربن از هوا، تغذیه شده و در نهایت اکسیژن پس می‌دهند.

آنطور که گودیر تخمین زده، اگر در شهری ۲.۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه با تایر‌های اکسیژن تردد کنند، سالانه ۴۰۰۰ تن دی اکسید کربن جذب شده و ۳۰۰۰ تن اکسیژن پس داده خواهد شد.

از آنجایی که این تایر‌ها بدون باد هستند، پنچری یا ترکیدگی برای آن‌ها معنایی ندارد. همچنین سطح و ساختار اصلی آن‌ها از لاستیک‌های بازیافتی تولید شده، بنابراین تایر‌های گودیر از هر جهت نسبت به نمونه‌های کنونی برتری دارند.
 

اگر چه اکسیژن فقط یک ایده بوده و به این زودی‌ها عملی نخواهند شد، اما گودیر هدف از ارایه آن را "به چالش کشیدن افکار و کمک به حمل و نقلی هوشمندانه، امن و سبز در آینده" عنوان کرده است.